Aquesta
entrada m'agradaria mostrar un dels treballs del qual em sento altament
satisfeta. Aquest consisteix en l’anàlisi i reflexió sobre el mètode de
lectoescriptura Montessori. Aquest treball no ha resultat una tasca senzilla,
ja que per poder analitza en profunditat aquesta gran pedagoga hem hagut
d'investigar en profunditat emprant fonts diverses, ja que a través de la
recerca pel cercador habitual de Google en xarxa sols vam trobar retalls o
característiques soltes d'aquesta metodologia. D'aquesta forma, vam decidir
endinsar-nos en la literatura, acudint directament a llibres escrits per ella
mateixa, molts dels quals vam trobar que es quedaven a nivells teòrics
superficials. Fins que vam trobar un manual escrit per ella en el qual
explicava en que consistia realment el seu mètode, les passes a seguir per
realitzar-lo i tota una sèrie d'anècdotes de l'aplicació d'aquest.
Una vegada
vam recol·lectar les diverses informacions de les fonts, vam haver de
reorganitzat i reestructurar tota aquesta informació, ja que la seva teoria
resulta força extensa i l’objectiu final era que al llarg d’una hora d’exposició
oral, els nostres companys fossin capaços d’entendre aquest mètode, les passes,
materials i altres característiques, encara que menys conegudes, rellevants i
importants per la seva manera de fer. Així doncs, vam decidir que degut a la
gran quantitat de materials que es requeria per realitzar el seu mètode i per
explicitar millor les passes, hauríem de cercar un suport visual. En primera instància
vam tractar de cercar els materials creats per ella, els quals encara estan en
venta o es poden trobar a les institucions escolars amb la seva metodologia,
però com que a l’illa eivissenca no trobem cap escola montessori i l’elevat
preu dels materials per adquirir-los, vam decidir fer una recerca de
fotografies dels materials excates en color i forma. Pel motiu de les característiques
exactes d’aquests materials no vam poder emprar fotos catalogades com Creative
Commons, encara que en primera instància era la nostre intenció principal.
Una vegada
preparat el power point que ens serviria de recurs visual, en el qual vam
intentar emprar un llenguatge formal però que els nostres companys poguéssim
entendre i tota una sèrie de recursos intercalats (preguntes al públic, vídeos,
experiències personals d’aquest, anècdotes de l’autora...) per tal d’aconseguir
mantenir la seva atenció., vam començar assajar-lo i dividir-lo, de manera que
dues persones com a mínim fossin capaces d’exposar el contingut, per tal d’evitar
imprevistos. A més a més, vam assajar els intercanvis de posició, la modulació
de la veu, la gestualitat que tenia que acompanya les nostres paraules, el text
que havíem d’explicar, els temps que trigàvem a exposar-ho per complet, etc. Finalment,
quan ja ho vam tenir més o menys clar, vam acordar el tipus d’indumentària que anàvem
a portar el dia de l’exposició.
El dia de l’exposició
estàvem molt nervioses, encara que al final se’ns va valorar l’esforç
realitzat, tenint en compte les nostres personalitats i l’esforç que havíem
estat realitzant al llarg dels dies i durant l’exposició. Fou tot una èxit!
Els recursos emprats per aquesta activitat fòren els següents:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada