divendres, 25 de gener del 2013

Metodologia per aprendre lectoescriptura Montessori

Aquesta entrada m'agradaria mostrar un dels treballs del qual em sento altament satisfeta. Aquest consisteix en l’anàlisi i reflexió sobre el mètode de lectoescriptura Montessori. Aquest treball no ha resultat una tasca senzilla, ja que per poder analitza en profunditat aquesta gran pedagoga hem hagut d'investigar en profunditat emprant fonts diverses, ja que a través de la recerca pel cercador habitual de Google en xarxa sols vam trobar retalls o característiques soltes d'aquesta metodologia. D'aquesta forma, vam decidir endinsar-nos en la literatura, acudint directament a llibres escrits per ella mateixa, molts dels quals vam trobar que es quedaven a nivells teòrics superficials. Fins que vam trobar un manual escrit per ella en el qual explicava en que consistia realment el seu mètode, les passes a seguir per realitzar-lo i tota una sèrie d'anècdotes de l'aplicació d'aquest.

Una vegada vam recol·lectar les diverses informacions de les fonts, vam haver de reorganitzat i reestructurar tota aquesta informació, ja que la seva teoria resulta força extensa i l’objectiu final era que al llarg d’una hora d’exposició oral, els nostres companys fossin capaços d’entendre aquest mètode, les passes, materials i altres característiques, encara que menys conegudes, rellevants i importants per la seva manera de fer. Així doncs, vam decidir que degut a la gran quantitat de materials que es requeria per realitzar el seu mètode i per explicitar millor les passes, hauríem de cercar un suport visual. En primera instància vam tractar de cercar els materials creats per ella, els quals encara estan en venta o es poden trobar a les institucions escolars amb la seva metodologia, però com que a l’illa eivissenca no trobem cap escola montessori i l’elevat preu dels materials per adquirir-los, vam decidir fer una recerca de fotografies dels materials excates en color i forma. Pel motiu de les característiques exactes d’aquests materials no vam poder emprar fotos catalogades com Creative Commons, encara que en primera instància era la nostre intenció principal.

Una vegada preparat el power point que ens serviria de recurs visual, en el qual vam intentar emprar un llenguatge formal però que els nostres companys poguéssim entendre i tota una sèrie de recursos intercalats (preguntes al públic, vídeos, experiències personals d’aquest, anècdotes de l’autora...) per tal d’aconseguir mantenir la seva atenció., vam començar assajar-lo i dividir-lo, de manera que dues persones com a mínim fossin capaces d’exposar el contingut, per tal d’evitar imprevistos. A més a més, vam assajar els intercanvis de posició, la modulació de la veu, la gestualitat que tenia que acompanya les nostres paraules, el text que havíem d’explicar, els temps que trigàvem a exposar-ho per complet, etc. Finalment, quan ja ho vam tenir més o menys clar, vam acordar el tipus d’indumentària que anàvem a portar el dia de l’exposició.

El dia de l’exposició estàvem molt nervioses, encara que al final se’ns va valorar l’esforç realitzat, tenint en compte les nostres personalitats i l’esforç que havíem estat realitzant al llarg dels dies i durant l’exposició. Fou tot una èxit!

Els recursos emprats per aquesta activitat fòren els següents:



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada